Košík je prázdný

Maturita z angličtiny & popis obrázku

Popis obrázku se vyskytuje nejen u maturity, ale u mnoha zkoušek a certifikátů z angličtiny. Zadání je většinou velmi podobné, úkolem je popsat obrázek, porovnat dva obrázky a říct nějaké informace k jednomu všeobecnému tématu.

Maturita z angličtiny a popis obrázku

Ústní maturitní zkouška se skládá ze čtyř částí a věřte nebo ne, ale pokud se naučíte perfektně popis obrázku, naučíte se vlastně mnoho důležitých věcí i k těm ostatním částem.

Pojďme si tedy ukázat, jak se na popis obrázku nejlépe připravit, abyste znalosti mohli využít i ve zbývajících částech.

Co tím získáte? Především čas, kterého je před maturitou tak málo, ale také se naučíte skvěle improvizovat.

V tomto článku se dozvíte:

  • Co dělat a co nedělat při popisu obrázku
  • Jaké fráze se naučit nazpaměť
  • Co dělat, když neznám slovíčka
  • Jak postupovat při popisu (struktura)
  • Užitečné tipy

Já jako lektorka mám velmi ráda popisy obrázků a často se svými studenty procvičuji právě tato cvičení. Popisem obrázku totiž trénujete slovíčka, mluvení, skladbu věty, vyjádření vlastního názoru, předložky místa, gramatiku (především přítomný čas průběhový), naučíte se, jak vysvětlit slovo, které neznáte v angličtině. Dále se učíte, jak strukturovat vaše povídání, aby mělo hlavu a patu, cvičíte svoji představivost.

 

1. CO DĚLAT A CO NEDĚLAT

ANO

  • Na potítku si promyslet strukturu, tedy co řeknu jako první, s čím budu pokračovat atd.
  • Podívat se pozorně na oba obrázky a určit si, v čem se liší a v čem jsou si podobné. Podobnost bývá něco obecného (např. dovolená v létě) a rozdíly bývají detaily (např. počet lidí, typ dovolené, aktivity atd.)
  • Pamatovat, že během 5 minut musíte stihnout 3 věci (popis obrázku, srovnávání a krátké mluvení)

NE

  • Nepanikařit, když neznáte nějaké slovo, které pravděpodobně je v kontextu obrázku důležité.
  • Nezačínat nikdy detaily, ale obecnými věcmi.

 

2. JAKÉ FRÁZE SE NAUČIT NAZPAMĚŤ

I když se témata obrázků liší, tak fráze, které používáte, zůstávají stejné. A já velmi doporučuji naučit se některé z nich nazpaměť, takže je budete říkat opravdu automaticky. Které to jsou?

Fráze jsem rozdělila podle toho, jaké otázky se k nim mohou vázat.

What is in the picture? (Co je na obrázku?)

  • In the picture I can see …
  • There is/ There are …
  • There isn´t/ There aren´t ….

TIP: nezapomeňte na předložku IN the picture.

What is happening in the picture? (Co se děje na obrázku?)

Vždy začínáme tím, KDO to dělá, např. I, he, they, a man, children…

Potom říkáme, co dělají a používáme k tomu přítomný čas průběhový (Present Continuous)

  • The man is driving a car.
  • The people are dancing.
  • It is raining.

TIP: Zopakujte si Present continuous. Je to jeden z nejjednodušších anglických časů.  A když si procvičujete časy, nezapomeňte na záporné věty a otázky.

Where in the picture? (Kde na obrázku?)

  • At the bottom of the picture …
  • At the top of the picture …
  • On the left …
  • On the right …
  • Next to …
  • In front of …
  • Behind …
  • Near …
  • Under …

 TIP: tyto předložky můžete moc hezky spojit s předchozími frázemi.

  • On the left there is …
  • At the bottom of the picture I can se … 

If something isn´t clear (Když něco není jasné)

  • It looks like a …
  • It might be a …
  • Maybe it is a …

 

3. CO DĚLAT, KDYŽ NEZNÁM SLOVÍČKA

Když nevíte, jak se něco řekne, ale máte pocit, že to slovo je důležité, zkuste to říct jinak. Zkuste parafrázovat = to znamená říct něco jinými slovy, opsat to.

  • Nevím, jak se řekne váza (vase) = a thing for flowers
  • Nevím, jak se řekne perníček (ginger bread) = it is a type of bread
  • Nevím, jak se řekne pánev (pan) = thing for cooking a meat

TIP: když něco parafrázujete, snažte se používat velmi jednoduchá slova, protože jinak byste se do toho mohli ještě více zamotat.

 

4. JAK POSTUPOVAT PŘI POPISU (STRUKTURA)

Struktura je velmi důležitá, je to jedna z prvních věcí, na kterou byste měli myslet. Potřebujete si naplánovat (klidně si to napsat v bodech), co řeknete na začátku a jak budete dále postupovat.

  • Give introduction: who/ what is in the middle
  • Talk about places: where, what is in the middle
  • Describe people: age, gender, clothes, actions, roles, feelings

TIP: Naučte se slovíčka k všeobecným tématům, bude se vám to hodit pro části 1, 3 i 4 u maturity.

 

5. UŽITEČNÉ TIPY

  • Mluvte ve větách, a ne pouze ve slovech. Cílem této části je souvislý mluvený projev.
  • Postupujte podle vaší struktury a pokud potřebujete, tak se v průběhu mluvení podívejte na vaše body, která část následuje.
  • Vždy začínejte od obecného a postupujte k detailům.
  • Přidejte i nějaký osobní názor.

TIP: Vyjádření osobního názoru se vám bude hodit i do části 1 a části 4 při ústní zkoušce. (fráze na osobní názor).

 

6. JAK SE TO OPRAVU NAUČIT – NEJLEPŠÍ PŘÍPRAVA

Na bezproblémový popis obrázku je potřeba znát nejen strukturu, fráze a předložky, ale také další 3 věci:

  • Slovíčka
  • Vidět ukázkové příklady
  • Vyzkoušet si to mnohokrát

Příprava na popis obrázku by mohla vypadat asi takto:

1) Naučit se slovíčka (nejlépe formou hry či jiné zábavné aktivity) všeobecných témat: Osobní charakteristika, rodina, domov a bydlení, každodenní život, vzdělávání, volnočasové aktivity a zábava, mezilidské vztahy, cestování a doprava, zdraví a hygiena, stravování, nakupování, práce a povolání, služby, společnost, zeměpis a příroda

2) Podívat se na ukázkové příklady popisů (poslech i čtení) – viz dále.

3) Popsat obrázek s pomocí někoho zkušenějšího (starší spolužák, sourozenci, lektor, učitel)

4) Procvičit si popsat obrázky z každé kategorie (viz bod 1)

5) Vyzkoušet si popis obrázku i s časovým limitem

 

PŘÍKLAD 1

Maturita z angličtiny a popis obrázku

In the picture, I can see a family having a picnic. There are a man, a woman, and two children.

On the left, there is a young girl. She is wearing shorts, a pink t-shirt. She has brown straight hair with a pink bow. In her hand, there is a piece of cake.

Next to her, I can see the woman. It is the mom. She looks middle-aged. She has brown straight hair and she is wearing a blue jacket and brown trousers. She looks happy because she is smiling.

In the middle of the picture, there is the boy. He is very young. He is wearing a light blue t-shirt with stripes and black shorts. He looks also happy because he is smiling.

The last person is the man who is sitting next to the boy.  He is wearing a basic t-shirt and white trousers. He is looking at the boy.

It looks like they are in the park. They are sitting on the blanket, enjoying the time together, and eating food. In the foreground, I can see three plates with food and two cups. On the right, there is also a picnic basket with more food.

It is probably summer because they are wearing summer clothes. The atmosphere is very calm, I think they are enjoying themselves because they are smiling.

 

PŘÍKLAD 2

Maturita z angličtiny a popis obrázku

In the picture, I can see two people walking under a big colorful umbrella. They can be in the city market because in the background on the left I can see someplace selling clothes and in the background on the right, I can see more people which is usuall in the market places.

In the middle of the picture, there are two people. I can´t see their faces so I don´t know their gender.

Both of them are wearing clothes for rainy weather. The person on the left is wearing red rainboots, black trousers, and a blue jacket.  This person has a yellow plastic bag in the hand. The other person is wearing green rain boots and brown trousers.

They might be friends or family members or aa couple. They probably bought something in the market and now they are going home because the weather is not very nice. It is raining and it´s probably cold as well.  It can be in the autumn. The atmosphere looks a little bit sad because of the rainy weather.

Byl pro tebe tento článek užitečný? Nasdílej ho svým kamarádům.